joi, 6 mai 2010

Writing terapy


Iata ca am gasit si dovada stiintifica.Tocmai am citit un articol despre expressive writing care demonstreaza printr-o serie de studii ca scrisul ,cu caracter de analiza introspectiva si marturisire a gandurilor si sentimentelor, ne ajuta sa ne intelegem pe noi insine mai bine si chiar ne garanteaza sanatatea mentala si well-being-ul.(motiv sa-ti faci blog)

De aceea m-am hotarat sa ma pun si eu pe scris. Chiar daca nu voi reusi ca si participantii din studiu sa scriu fara oprire 20 de minute adica free writing /off the top of my head ,totusi voi incerca sa patrund mai adanc in analiza starilor pe care le simt. Am tecut prin multe in ultima vreme,nu stiu daca sunt in stare sa gasesc cuvintele potrivite pentru a-mi explica mie in primul rand ce s-a intamplat de fapt in mintea mea si in sufletul meu(ah ce cliseu).Cert este ca ,in conformitate cu profilul meu de varsator veritabil,am acordat atentie ca de obicei cognitiilor rationale, si mai putin starilor emotionale atat de inselatoare.De fapt pot sa zic ca am reusit sa-mi dezvolt o strategie de coping pentru a reduce un fel de disonanta cognitiva ce mai apare cateodata la orizont, si anume sa ajustez trairea emotionala dupa evaluarea rationala ca sa ajung la un echilibru . Insa mai nou am aflat ca intreaga terapie cognitiv comportamentala pe care am inceput sa mi-o autoaplic nu este intocmai de necontestat.Mai exact daca pana acum eram convinsa de veridicitatea decalogului irationalitatii si a teoriei conform careia cognitiile determina evaluarile si astfel trairile emtionale ,acum dupa cateva cercetari de teren am aflat ca unele raspunsuri emotionale sunt de fapt precontiente,adica se produc in mod automat inainte de aparitia oriecarui tip de gand negativ sau pozitiv.Si mi se pare si explicabil empiric ,daca ma gandesc de cate ori atunci cand te jigneste cineva sau iti spune ceva ce este deranjant in mod normal,stai sa realizezi ce gandesti,inainte de a simti acel raspuns fiziologic care anunta cu regret intalarea unui nod incofortabil in stomac.Aceasta descoperire ar putea dauna intentiilor mele de a-mi controla evaluarile,in sensul ca nu voi avea mereu succes.Insa trebuie recunoscuta valoarea si utilitatea paradigmei cognitiv-comportamentale pentru ca a reusit sa aduca rezultate remarcabile in comparatie cu altele.(nu e reclama)

Revenind la expressive writing,da ! m-am pus pe scris, si chiar ca am reusit sa scriu in continuu 20 de minute tot ce mi-a trecut prin minte si chiar foarte coerent .Ce am observat e ca nu am avut timp sa-mi cenzurez deloc gandurile si le-am expus in cea mai bruta forma posibila.Acum recitesc.Ce? Top secret.Pot sa zic ca e un exercitiu bun,te face sa fii in peace with yourself.Apropo de asta mi-am adus aminte de niste versuri de ale lui N.Stanescu

Enjoy

Am legat ...

Am legat copacii la ochi

Cu-o basma verde

Şi le-am spus să mă găsească.

Şi copacii m-au găsit imediat

Cu un hohot de frunze.


Am legat păsările la ochi

Cu-o basma de nori

Şi le-am spus să mă găsească.

Şi păsările m-au găsit

Cu un cântec.


Am legat tristeţea la ochi

Cu un zâmbet,

Şi tristeţea m-a găsit a doua zi

Într-o iubire.


Am legat soarele la ochi,

Cu nopţile mele

Şi i-am spus să mă găsească.

Eşti acolo, a zis soarele,

După timpul acela,


Nu te mai ascunde.

Nu te mai ascunde,

Mi-au zis toate lucrurile

Şi toate sentimentele

Pe care am încercat să le leg

La ochi.

2 comentarii:

  1. terapia e doar pana la o limita, cand pentru fiecare gand simti nevoia sa ai o foaie-n fata, terapia devine cosmar

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred ca una dintre cele mai bune terapii e scrisul...Prin free writing ti se dezvaluie cele mai "adanci" ganduri, deoarece intri in acel razboi al foi cu penita. Recitind iti dai seama ca ai trecut, in jumatate de pagina, prin starile spatamanii tale, prin starile care te definesc ca persoana, prn starile care te fac sa plangi sa razi..sa traiesti..:*

    RăspundețiȘtergere